MAA ziet aantallen passagiers weer fiks afnemen

Foto: cc-sa 3.0

De omzetdaling van Maastricht Aachen Airport (MAA) zette ook in het derde kwartaal van 2015 onverminderd door. Terwijl de andere luchthavens in Nederland hun omzetcijfers tot het hoogste niveau ooit zagen stijgen, zag MAA voor het zevende kwartaal achter elkaar het aantal afgehandelde passagiers dalen, tot nog geen 75.000 in het laatste kwartaal. Dat blijkt uit door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerde cijfers.

Volgens het CBS steeg de totale omzet van alle Nederlandse luchthavens met 3,5 procent. MAA en Groningen Airport Eelde bleven als enige luchthavens daar ver achter. In Groningen daalde het aantal passagiers met ruim 5 procent ten opzichte van 2014. Ook de vrachtafhandeling staat in Zuid-Limburg onder druk. In de afgelopen twee jaar daalde die met 1 procent, terwijl de totale vrachtafhandeling van alle luchthavens in Nederland in dezelfde periode juist met bijna 6,5 procent steeg.

Eindhoven Airport zag de grootste stijging in het aantal in- en uitgaande passagiers. In het derde kwartaal van 2015 werden meer dan 1,3 miljoen reizigers verwerkt, bijna 8 procent meer dan een jaar eerder. Daarmee is Eindhoven Airport de tweede luchthaven van Nederland. Op één staat Schiphol. Via dat vliegveld reisden het afgelopen kwartaal ruim 17 miljoen mensen, ofwel 9 van de 10 reizigers. Rotterdam The Hague Airport is met een half miljoen passagiers in het derde kwartaal de derde luchthaven van het land. Behalve in Maastricht komt het grootste deel van de inkomsten van luchthavens en aanverwante dienstverleners van de passagiers. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2009 is het aantal afgehandelde passagiers met 38 procent gestegen naar ruim 19 miljoen.

Investeringen

Eerder dit jaar werd bekend dat meerdere partijen in de provincie, waaronder vier gemeentes, de komende tijd flink willen investeren in MAA. Zo moet er voor tien miljoen euro een nieuw hotel gebouwd worden en komen er verder nieuwe hangars en een nieuwe spuitloods. De provincie Limburg investeert in totaal 9 miljoen euro voor de aankoop van een vrachtloods (7,5 miljoen) en het moderniseren van de passagiersterminal (1,5 miljoen). Op het noodlijdende vliegveld wordt ook een nieuw platform gebouwd waarvoor de provincie twee miljoen leent aan MAA. De provincie Limburg nam het noodlijdende vliegveld vorig jaar voor een symbolisch bedrag van 1 euro over van de voormalige eigenaar Omniport/Dura Vermeer. De plannen moeten de luchthaven aantrekkelijker maken voor een nieuwe exploitant, wiens naam rond de jaarwisseling bekend wordt gemaakt. Zo is de facelift voor de medio jaren tachtig gebouwde terminal een voorwaarde voor de bouw van het nieuwe naastgelegen hotel.

Transavia

Desondanks maakte de luchtvaartmaatschappij Transavia onlangs bekend te zullen stoppen met de vluchten vanaf Maastricht. Transavia vloog deze zomer nog drie keer in de week, met twee vluchten naar Kreta en een naar Antalya. Volgens een woordvoerder was er onvoldoende vraag naar de vluchten. Transavia gaat zich nu meer richten op de regionale luchthavens van Eindhoven en Rotterdam.Ook is het vanaf 12 december niet meer mogelijk om vanaf Maastricht op Boedapest te vliegen. Luchtvaartmaatschappij Wizz Air stopt daarmee. De route ging in mei van start, maar voldeed volgens de Hongaarse maatschappij niet aan de verwachtingen.

Sander Heijmans, directeur van MAA vindt het vertrek van Transavia jammer, maar maakt zich niet direct zorgen: ,,Het is natuurlijk een bekende naam en ze vlogen al heel lang vanaf Maastricht. Maar ze vervoerden maar kleine aantallen passagiers, dus wat dat betreft is het effect miniem.” Heijmans wees er op dat Maastricht Aachen Airport volgend jaar de Spaanse luchtvaartmaatschappij Vueling kan verwelkomen, die op Barcelona gaat vliegen. Het andere goede nieuws voor MAA kwam van Ethiopian Airlines, dat nóg meer vluchten gaat uitvoeren via Maastricht.  Om precies te zijn verhuist de maatschappij drie van zijn twaalf wekelijkse cargovluchten vanuit Luik naar Maastricht. Sinds 1 november heeft de luchtvaartmaatschappij zijn cargovluchten vanaf Zaventem (Brussel) naar Maastricht verplaatst, goed voor jaarlijks 50.000 ton vracht