‘Is ut hei Keersemis of kerremis’

Foto: sem shayne

De maand december blijkt een topmaand geweest te zijn voor de Maastrichtse horeca. In de weekeinden was er geen hotelkamer meer vrij en zagen de winkelstraten een niet eerder waargenomen topdrukte.

In Dagblad De Limburger vertelt voorzitter Antoine Scheerens van de Samenwerkende Hotels Maastricht dat ten opzichte van 2014 december maar liefst een bezettingstoename van 7 procent te zien was. Ook cafés en restaurants melden van niet eerder geëvenaarde omzetten. Ook bij de VVV Maastricht wordt gesproken over een topmaand. Van alle kanten reppen horeca-ondernemers over zeer goede omzetten. Winkeliers en andere ondernemers spreken daarbij ook nog eens over een unieke beleving qua sfeer en gezelligheid. Algemeen wordt aangenomen dat het welhaast lenteachtig aandoende weer voor een groot deel belangrijk is geweest voor de topdrukte. Hoteleigenaars zeggen daarbij ook dat de terreurdreiging in met name Parijs en Brussel ervoor gezorgd heeft dat mensen die steden meden en dat velen in Maastricht uitkwamen. Alleen diverse kledingzaken blijken minder positief gestemd te zijn over december. Mede door het warme weer bleven veel winkels met hun wintercollectie zitten.

Centrummanager Paul ten Haaf verklaarde dat er veel lof was over de sfeerverlichting door zowel bezoekers als bewoners. De sfeerverlichting was dit jaar uitgebreid naar onder meer het Stadhuis, de Stationsstraat en met lichtbollen aan de guirlandes in de winkelstraten. De waardering hiervoor was echter niet onverdeeld positief. Nogal wat Maastrichtenaren stoorden  zich aan de uitbundigheid hiervan. Ook de Kerstmarkt – Magisch Maastricht – op het Vrijthof werd gemeden door een aantal bewoners van de stad. ,,Is ut hei Keersemis of kerremis”, zo viel te horen uit menig Maastrichtse mond. Ondanks de belofte van de organisatoren van de Kerstmarkt – een minder uitbundige kermissfeer – waren de kramen overwegend gevuld met prullaria en kitsch. Ook de  ‘Duitse’ worsttenten en snoep- en koekverkopers namen een prominente plaats in op het plein. Paul Janssen uit Maastricht liet desgevraagd weten het hele gebeuren rond de Kersttijd een ,,theater van wansmaak” te vinden. ,,Het uiterlijk vertoon neemt hallucinerende proporties aan. Het gaat alleen nog maar om kopen en consumeren.”