In het afgelopen schooljaar hebben 239 scholieren in Maastricht ervoor gekozen een of meerdere keren niet naar school te gaan. Opvallend is dat dit aantal lager ligt dan in vergelijkbare gemeenten. Hoewel een enkele gemiste les niet altijd direct wijst op spijbelen, zijn de cijfers positief te noemen voor Maastricht.
De daling in spijbelaars onder de scholieren in Maastricht is een positieve ontwikkeling die kan leiden tot betere schoolprestaties en een hogere betrokkenheid bij het onderwijs. Door het lage aantal spijbelaars kunnen scholen zich meer richten op het ondersteunen en begeleiden van hun leerlingen.
Hoewel Maastricht het relatief goed doet in het voorkomen van spijbelen, blijft preventie en ondersteuning van cruciaal belang. Scholen kunnen hun inspanningen richten op het creëren van een stimulerende leeromgeving en het bieden van passende begeleiding aan jongeren die dreigen af te haken.
Met het oog op de toekomst kunnen beleidsmakers en onderwijsinstellingen in Maastricht samenwerken om verdere dalingen in het aantal spijbelaars te realiseren. Door proactieve maatregelen te nemen en te investeren in ondersteunende programma's, kan de positieve trend worden voortgezet.