Magnolia Thrift Store oftewel ‘Bij Maro’ in de Rechtstraat

Foto: Sem Shayne

Soms zit alles mee. Op het juiste moment de juiste plek vinden. En de juiste mensen om je heen weten. Dat overkwam Maro Echeverri. Haar vintageboetiek Magnolia Thrift Store in de Rechtstraat 72 in Wijck is ruim één jaar na opening al ‘the place to be’ voor hip Maastricht. In de rommelige, maar uiterst sfeervolle ArtDeco-Art Nouveau boetiek treffen studenten van de mode-academie, de toneelacademie, travestieten, leden van theatergezelschappen en ‘gewone’ Maastrichtenaren elkaar. Individualisten en eigenzinnige mensen, op zoek naar unieke en kwalitatieve vintagekleding.

Hoewel de winkel Magnolia Thrift Store heet, gebruikt bijna niemand deze naam. Al snel heette het: ik ga even ‘Bij Maro’ langs. En het moet gezegd worden: de sfeer die in de boetiek heerst past precies bij het karakter van de eigenaresse: kleurrijk, chaotisch, levenslustig, warm en prettig gestoord. Bij binnenkomst waan je je meteen in het Greenwich Village van de jaren tachtig. Daar waar het begrip ‘Vintage Store’ in New York destijds zijn hoogtepunt beleefde.

MagnoliaShayne3

,,Ik liep al heel lang met het idee rond een vintageboetiek te beginnen. En vorig jaar was de tijd er rijp voor”, vertelt Maro. ,,Na jarenlang onderzoek, ondermeer in vintagewinkels in New York, Berlijn, Londen en Parijs, schreef ik een ondernemersplan en ben ik op zoek gegaan naar investeerders. Neen, geen banken. Kennissen en mensen uit Maastricht die achter mijn idee staan zorgden voor een financiële basis. Crowd-sourcing zogezegd. Ik ben altijd voorstander geweest van recycling en verantwoord ondernemen. Dat is vintage. Maar vintage past ook in deze individualistische maatschappij waarin iedereen authentiek wil en kan zijn.”

Rebels

Vintage is weer helemaal terug. Als serieuze ‘mode’ explodeerde vintagekleding in de jaren zestig in met name London en New York. Hippies en bohémiens konden hiermee hun rebelsheid en anti-consumentisme uitdragen. In de jaren tachtig maakte vintage een ongekende comeback, mede door de economische crisis en de invloed van de punkscene. Door geldgebrek en ook een romantische interpretatie van het individualisme zocht iedereen naar een eigen stijl, die werd gevonden in het dragen en combineren van tweedehands kleding. Tegenwoordig in de 21ste eeuw speelt het gebrek aan geld geen voorname rol meer. De populariteit van vintage heeft nu vooral te maken met de grotere hoeveelheid vrije tijd. Op zoek gaan naar, het vinden van, het combineren en het op maat laten maken van tweedehandskleding is een tijdverdrijf geworden waar velen plezier aan beleven. Zelfs Hollywoodactrices en -acteurs onderscheiden zich maar al te graag met een persoonlijke individualistische én tijdloze stijl.

Inshop Naai Atelier

Het succes van haar boetiek wijt Maro aan drie sterke pijlers waarop haar strategie rust. ,,Natuurlijk de inkoop. Waar en hoe ik dat doe is het geheim van de smid. Maar door de internationale ligging van Maastricht kom ik veel in Noord-Frankrijk, België en Duitsland. Zodoende kan ik voor een uitgebreide en bijzondere collectie zorgen. De tweede pijler is kwaliteit. Ik laat alle kleding drie keer door mijn eigen handen gaan voor ik beslis of het in de boetiek komt te hangen. En last but not least is de aanwezigheid van Suzanne Stohr heel belangrijk. Zij is de eigenaresse van Atelizan Modefication en is als ‘Inshop Naai Atelier’ drie dagen per week aanwezig in de boetiek. Ze verstelt de kleding ter plekke. Vintage is nooit op maat, maar bij Magnolia kunnen we alles korter, smaller of breder maken en deze service is inclusief de prijs. En Suzanne is een vakvrouw met een opleiding aan de mode-academie. Dat onderscheidt ons van andere vintagewinkels”, aldus Maro Echeverri.

MagnoliaShayne2

Visie en beleid. Geluk en hard werken. Maar ook gezelligheid en ongedwongenheid. Magnolia Thrift Store is inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld van Maastricht. Vrij van geest, individualistisch van aard en eigenzinnig van karakter. Om een verbastering van het aloude spreekwoord te gebruiken: zoals de waard is herkent zij haar gasten.

door Peter Kroon

foto’s: Sem Shayne