Trots over­heerst in Maas­tricht en Lim­burg

Foto: © Eurovisie Songfestival - Facebook.

Na een intensieve en vooral verbindende periode is bekend gemaakt dat Rotterdam gaststad van het Eurovisie Songfestival 2020 is. Zowel Rotterdam als Maastricht hebben er alles aan gedaan om zich zo goed mogelijk te presenteren. Maastricht heeft een sterk bidbook aan de organiserende partijen aangeboden met een rijk en divers programma.

Dat is misschien ook wel de reden dat men in Maastricht en Limburg niet de mineurstemming voelt die je zou verwachten. Burgemeester Annemarie Penn-te Strake feliciteert Rotterdam: “Het Songfestival wordt volgend jaar in jullie stad gehouden. Maak er een geweldig feest van en maak Nederland trots! Net zo trots als wij hier zijn op wat we de afgelopen weken en maanden als regio hebben bereikt. Die trots wint het van onze teleurstelling.”

Gedeputeerde Joost van den Akker benadrukt namens de Provincie Limburg de positieve impact van de kandidatuur: “Met het motto Come Closer hebben we direct na de winst van Duncan Laurence Maastricht en Limburg overtuigend als meest Europese regio van Nederland gekandideerd. De saamhorigheid, support en enthousiasme die dat onderweg hebben opgeleverd, koesteren en versterken we. Maastricht en Limburg hébben een Eurovisie in het hart van Europa.”

Ook directeur Rob van de Wiel van MECC Maastricht is vooral trots: “We hebben aan Nederland en Europa laten zien dat Maastricht de perfecte bestemming is voor zo’n groot Europees evenement. Het is fantastisch wat we in een korte periode samen hebben bereikt en de regio gaat hier nog lang profijt van hebben.”

De kandidatuur heeft Maastricht en provincie de afgelopen periode naast saamhorigheid en enthousiasme buitengewoon veel publiciteit opgeleverd. De mediawaarde van de vele publicaties in print, op radio en televisie in Nederland is meer dan 5,6 miljoen euro en loopt nog steeds op. Daarnaast is met een eigen socialmediacampagne met de hashtags #eurovisionmaastricht, #maastricht2020 en #comecloser een PR-waarde van meer dan 1,5 miljoen euro bereikt. De laatste posts en de film in deze online campagne zijn daar nog niet bij opgeteld.