Rieu-concerten: spin-off 30 miljoen per jaar

Foto: Via Gemeente Maastricht.

De concertreeksen van André Rieu op het Vrijthof in Maastricht leveren per jaar 30.145.000 euro op voor de stad. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de gemeente Maastricht en is gedaan door Zuyd Hogeschool in samenwerking met André Rieu Productions.

Het onderzoek is gedaan om de waarde en economische spin-off van de Rieu-concerten feitelijk in beeld te brengen.

Uit het onderzoek blijkt dat de concerten in 2018 152.900 bezoekers naar het Vrijthof en de omliggende terrassen trokken. Van hen komt de helft uit Nederland, de rest voornamelijk uit Duitsland, Groot-Brittannië en België. Per concertreeks, laten de bezoekers in totaal 29.603.000 euro achter in de stad. Bijna tien miljoen in hotels en accommodaties, ruim acht miljoen in winkels, horeca en andere dagbestedingen. 82 procent van de ondernemers vindt de Rieu-concerten dan ook belangrijk voor Maastricht. 54 procent van hen ziet de omzet daadwerkelijk stijgen tijdens de concertreeks. Daarnaast wordt nog 52.000 euro uitgegeven aan (culturele) activiteiten in de stad zoals stadswandelingen, boottochten, bezoek grotten enzovoorts.

Ook de organisatie van André Rieu Productions laat geld achter in Maastricht (490.000 euro per jaar). Dat geld zit vooral in de productie, gemeentelijke kosten en lokale marketing. De bestedingen van de bezoekers en de organisatie opgeteld zorgen in totaal voor een additionele economische spin-off voor de stad van 30.145.000 euro per jaar. Het onderzoek is verwerkt in een infographic.

Wethouder John Aarts (Hospitality) is onder de indruk van de cijfers. “We wisten natuurlijk wel dat de concerten van André Rieu zeer waardevol waren voor de stad, maar de feitelijke cijfers die nu op tafel liggen zijn absoluut indrukwekkend. Niemand hoeft nog te twijfelen aan het belang van Rieu voor Maastricht, als er überhaupt nog iemand was die dat deed.”

André Rieu zelf is vooral trots op de spin-off van zijn concerten. ”Ik ben heel blij, dat we elk jaar zoveel bezoekers uit Nederland en de hele wereld gelukkig kunnen maken met onze concerten. En ik ben er trots op dat daardoor ons prachtige Maastricht internationaal op de kaart gezet wordt.”