22 Kunstwerken sieren A2-tunnel

Foto: etienne muis

Als de A2-tunnel in gebruik wordt genomen, zijn er 22 ‘kunstwerken’ te bewonderen in, op en rond de tunnel. En hierbij is geen kunstenaar aan te pas gekomen. Want als de bouwwereld spreekt over ‘kunstwerken’ in de infrastructuur dan gaat het over bruggen, ecoducten, fly-overs en viaducten. En natuurlijk ook over de tunnel zelf. Het inmiddels ontbonden Team Kunstwerken van tunnelbouwer Avenue A2 sloot met gepaste trots hun megaklus af want de omvang van het project is uniek.

Het bekendste kunstwerk van A2 Maastricht is de eerste dubbellaagse tunnel in Nederland, de Koning-Willem Alexandertunnel. Minder bekend zijn 21 andere kunstwerken, waaronder bruggen, ecoducten en fly-overs. Ze zijn onderdeel van ‘de Groene Loper’, het plan van aannemer Avenue2 dat sinds 2010 voor A2 Maastricht in uitvoering is. Dat plan zorgt straks niet enkel voor een betere bereikbaarheid en doorstroming, maar ook voor een gezonder leefmilieu in de stad. Hoewel de  ruwbouwfase is afgerond, betekent dat niet dat alle kunstwerken al in gebruik zijn. Een aantal kan pas op het wegennet worden aangesloten als er verkeer door de A2-tunnel rijdt. Dat is volgens de huidige planning eind 2016.
Oorspronkelijk telde het plan ‘de Groene Loper’ 21 kunstwerken. Op verzoek van de omgeving (Fietsersbond en A2-wijk) en gemeente Maastricht startte Avenue2 dit jaar met de aanleg van een nieuwe fietstunnel bij Europaplein. Die maakt het mogelijk om een fietsroute te realiseren die korter is dan in het oorspronkelijke plan.

Groene Loper

De Groene Loper voor A2 Maastricht wordt gerealiseerd door Avenue2, bestaande uit Strukton en Ballast Nedam. Opdrachtgever voor het plan zijn het Ministerie Infrastructuur en Milieu en de gemeente Maastricht. In de Stuurgroep A2 Maastricht werken Rijkswaterstaat, gemeente Maastricht, provincie Limburg en gemeente Meerssen samen. Het plan De Groene Loper zorgt voor een goede bereikbaarheid van Maastricht, doorstroming op de A2 bij kruispunt Geusselt en knooppunt Europaplein, en nieuwe kansen voor de ontwikkeling van de aangrenzende buurten.

Afgezien van de A2-tunnel zelf is een van de meest spectaculaire kunstwerken de fly-over boven de A79 in de A2. De plaatsing ervan was een megaklus en een bijzonder staaltje vakmanschap. Om de verkeershinder te beperken werd het viaduct op een tijdelijke voorbouwlocatie gemaakt en daarna naast het bestaande viaduct gereden. Omdat het bouwwerk leek te zweven toen het nog niet op zijn definitieve plek stond kreeg het de bijnaam ‘vliegend viaduct’. Toen het uiteindelijk op speciale karretjes was geplaatst en op zijn plek was gereden was dit een technische operatie die pas één keer eerder in Nederland was vertoond. Het kant-en-klare brugdek was maar liefst 120 meter lang, 15 meter breed en ruim 3500 ton zwaar. De gigantische betonplaat werd in één weekend ruim 50 meter verplaatst.