Droom van elke artiest: een eigen theater

Foto: Ernst van Loon

Door allerlei wegen van wonderlijk toeval kwamen ze er terecht. In een oude vervallen boerderij. Aan de uiterste rand van Maastricht-Oost. Preciezer gezegd Amby. Met uitzicht op de velden die tot aan Berg en Terblijt en Valkenburg doorlopen. Toen: koeienstallen, een hooizolder en een grote wilde tuin. Nu, 10.000 dakpannen verder: het Magisch Theatertje. ,,Ik heb ze alle 10.000 met eigen handen schoongemaakt”, zegt Roel Puijk, manager ‘van alles en nog veel meer’ bij het Magisch Theatertje.

Maar hoewel het Magisch Theatertje dit jaar 20 jaar bestaat, opereren Roel Puijk en zijn vrouw Charlotte Puijk-Joolen nog steeds letterlijk aan de rand van cultureel Maastricht.  Qua bezoekersaantallen dan. En dat is eigenlijk heel vreemd omdat Charlotte gerekend mag worden tot een van de beste poppenspeelsters in Nederland, misschien wel van West-Europa, en het theatertje een unieke en intieme uitstraling kent. Maar ja, het poppenspel en Nederland is nooit een succesvolle combinatie geweest. Op een of andere manier heeft het poppenspel of figurentheater nooit voet aan vaste grond gekregen in ons land. Dit in tegenstelling tot het oosten van Europa of Duitsland en Frankrijk, waar het een veel langere traditie kent. ,,Maar goed, het gaat ons in eerste instantie niet om de bezoekersaantallen. Wat voor ons belangrijk is dat we onze eigen weg gaan. Kwalitatief en artistiek gezien. Wij zijn onafhankelijk en vrij. Dat is onze kracht”, zegt Charlotte.

Beeldend

En welke kunstenaar wil er nou niet over zijn eigen theater beschikken. Op zo’n prachtige plek. In zo’n heerlijke romantische setting. Het Magisch Theatertje opende in 1996 de deuren op initiatief van Roel, Charlotte en Henk Boerwinkel (een wereldberoemde poppenspeler van Theater Triangel). Charlotte en Henk maakten toen al tien jaar samen beeldend theater en reisden de wereld rond met hun voorstellingen. Roel: ,,We woonden destijds bij mijn atelier op de Kakeberg, maar moesten daar voor de gemeente weg en kregen deze vervallen boerderij aangeboden. Nou dat leek ons wel wat. Hier kon alles samenkomen. Muziek, poppenspel, atelier, kunstmanifestaties.”

Roel en Charlotte werden, geheel volgens het hippie-cliché, begin jaren zeventig verliefd op elkaar tijdens een paardrijtocht door Afghanistan. In de jaren die volgden werkte Roel als experimenteel beeldhouwer en kwam Charlotte via de modeacademie in Utrecht op de Jan van Eyck terecht, waar ze decor- en kostuumontwerp deed. Via allerlei omwegen vond Charlotte op een gegeven moment haar passie: het poppentheater. Ze werd assistent van Henk Boerwinkel en maakte haar debuut, je verzint het niet, voor 5 miljoen kijkers tijdens de Willem Ruisshow. ,,Ik heb alle poppen voor die show gemaakt en ook nog zelf bespeeld. Enfin.”

Tournees

Daarna volgen jaren van tournees over de hele wereld. Frankrijk, Australië, Verenigde Staten. Ook toen ze hun plek in het Magisch Theatertje vonden, bleven Roel en Charlotte op tournee gaan. En dat doen ze nog steeds met enige regelmaat. Iran, Tunesië, Soedan, Zuid-Amerika, overal hebben ze voorstellingen gehad. En, om het oneerbiedig te zeggen, ondanks hun leeftijd blijven ze hiermee doorgaan. 71 en 64 zijn ze nu en nog lang niet van plan ermee op te houden. ,,Soms hebben we wel negen tournees per jaar. Overal ter wereld. Heerlijk, waar wij allemaal komen”, vertelt Charlotte. Als artistiek directeur heeft Charlotte alles in eigen hand. Ze maakt zelf het verhaal van de nieuwe voorstelling, maakt de bijbehorende poppen en de kostuums. Sinds 2005 is het Magisch Theatertje een heus familiebedrijf geworden nadat dochter Ananda Puijk, na haar theateropleiding in Brussel, de gelederen kwam versterken. Dochter Ananda maakt trouwens ook haar eigen voorstellingen.

EML20141209-0070_web

Charlotte en Roel Puyk

Ondanks de internationale successen – de producties van Charlotte worden internationaal erkend als zijnde van hoog niveau en ze won al vele prijzen op internationale festivals – blijft Maastricht de thuisbasis. ,,Het theatertje is een wezenlijk onderdeel van ons bestaan”, legt Roel uit. ,,We hebben alles letterlijk met eigen handen opgebouwd. Stukje bij beetje. Als een soort breiwerk. Naast onze eigen voorstellingen en buitenlandse producties stellen we het theater ook beschikbaar voor de verhuur. Dat levert soms vreemde combinaties op. Van een Servische volkszanger tot aan een lezing van een Indiaan. Binnenkort komt het Rosenberg Trio optreden. Zolang het een beetje professioneel is en goed, is het wat ons betreft prima”, verklaart Roel.

Modernisering

Het is de bedoeling het theatertje, met 80 tot 100 zitplaatsen, zelfstandiger en onafhankelijker te maken. ,,Het is een ideale en intieme plek voor kleinschalige festivals, talent ontwikkeling, noem maar op. Het zou eigenlijk iets gemoderniseerd moeten worden, maar dat kunnen we niet zelf betalen. Helaas heeft de provincie een subsidieaanvraag hiervoor afgewezen. Dat is heel jammer. Niet zozeer voor ons, wij maken toch wel onze voorstellingen, maar voor het theater. Het zou een unieke functie binnen de regio kunnen innemen. Nogmaals, hier is zoveel meer mogelijk. Daar moet toch gebruik van gemaakt kunnen worden. Ook voor bruiloften en partijen, zet dat er maar in”, lachen Roel en Charlotte.

Maar eerst is er op 5 juni de presentatie van hun nieuwste productie. Exuvia, een reis langs de grenzen van de verbeelding. Geheel in de traditie van het Magisch Theatertje een combinatie van beeldend theater, beweging en poppenspel. Voor meer informatie zie: www.magisch-theatertje.nl.

door Peter Kroon