Zo gaan ze te werk
Het slachtoffer wordt gebeld op het vaste telefoonnummer. Aan de andere kant van de lijn doet iemand die zich voor als medewerker van de politie. In verband met een 'aanhouding' vraagt deze nepagent om de bankgegevens van het slachtoffer. Slachtoffers van deze babbeltruc krijgen bijvoorbeeld te horen dat ze betrokken zijn bij een onderzoek naar drugs/witwassen of fraude. En dat het arrestatieteam komt. Dan worden er personalia etc. gevraagd, bankgegevens etc. Tijdens het telefoongesprek verschijnt er een zogenaamde politieagent in burgerkleding aan de deur. Deze komt de bankpas in ontvangst nemen. Om er vervolgens zelf geld mee te pinnen.
Hoe voorkom ik dat ik slachtoffer word van telefonische oplichting?
- Laat een ‘bankmedewerker’, ‘agent’ of zogenaamde medewerker van een overheidsinstantie nooit uw geld overmaken naar een andere rekening. Doe dit ook niet zelf als de ‘medewerker’ dat aan u vraagt. Uw bank, de politie of een overheidsinstantie zal u namelijk nooit vragen om uw geld over te maken.
- Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon hebt? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank, de politie of overheidsinstantie. Bel en vraag of het klopt wat u is verteld en wat u werd gevraagd te doen. U kunt ook altijd uw bankkantoor of het politiebureau bezoeken en uw ervaring delen.
- Deel nooit uw pin- en/of inlogcodes. Geef ook nooit uw bankpas af, ook niet wanneer deze doormidden is geknipt. De chip werkt dan nog waardoor oplichters geld kunnen pinnen. Geef ook nooit uw sieraden af.
Bel de politie
Krijgt u iemand aan de lijn of aan de deur met zo’n verzoek? Hang dan meteen op of doe direct de deur dicht en bel de politie via 112. Bent u onlangs slachtoffer geworden van deze babbeltruc? Dan kunt u ook contact met de politie opnemen.
Goed om te weten
Het is goed om te weten dat de politie nooit mensen belt om naar bankgegevens te vragen of om bankpassen of sieraden op te halen.