Het voor de tweede achtereenvolgende keer in het stadspark gehouden
Food Truck Festival kan, zeker ook door het mooie weer op vrijdag en
zaterdag, een groot succes genoemd worden. Lange rijen voor de ingang,
lange rijen voor de diverse eetstands. Drukte en gezelligheid. Laat
dat maar aan Maastrichtenaren over. Die weten daar als geen ander mee
om te gaan. Veel bier, veel wijn, veel hamburgers. Kortom: een echte
festivalsfeer, zoals de organisatie beloofde.
Geïnspireerd door het eind vorige eeuw in de alternatieve dancescene
ontstane free festivalidee laten de organisatoren geen kans onbenut om
op het succes van die festivals verder te bouwen. Ruigoord komt naar
je toe, dat idee. Hippe eettenten met hippe mensen – veel baarden en
bloemetjesjurken achter de bar – en alles biologisch en
milieuvriendelijk. Lekkere muziek in combinatie met lekker eten en
lekker weer zorgt bijna onvermijdelijk voor een lekkere sfeer. Dat
moet gezegd worden.
Toch waren er hier en daar, meer dan hier en daar, kritische geluiden
te horen. Sommige mensen, en zeker die met kinderen naar het stadspark
waren gekomen, hielden een lichtelijk en letterlijk nare bijsmaak aan
het Food Truck Festival over. Want waarom hekken om een gratis
festival heen? Waarom uitgebreide controles bij de ingang? Voor de
veiligheid of voor de omzet? Zelf meegebracht eten en drinken,
inclusief plastic flesjes water, werden direct in beslag genomen.
Zonder zuur te doen, want nogmaals het was reuze gezellig, mag wel
vermeld worden dat het Food Truck Festival de prijzen van het elitaire
Preuvenemint evenaart.
Neem een gemiddeld gezin van een vader, moeder en twee kinderen. Vier
hamburgers is vier maal 8 euro. Twee suikerspinnen: 7 euro. Een
rondje in het nostalgische mini reuzenrad: 6 euro. Zes pilsjes en twee
limonade: 20 euro. En dan moest je zelf de biologisch afbreekbare
plastic beker kopen van 2,50 euro, is 10 euro. Neen, geen statiegeld, de
verplichting om deze bekers te kopen was er. Bij elkaar opgeteld: 79
euro….
Somebody is going to get rich. Ok, dat mag. Ondernemerschap wordt
heden ten dage wel gewaardeerd in deze maatschappij. Maar
presenteer het festival dan niet als alternatief en hip. De
organisatie weet elk pr-moment te benutten om te benadrukken dat om een
Free Festival gaat. Lekker chillen met z’n allen. Gratis toegankelijk
voor iedereen. ,,Het enige wat je nodig hebt is leuk gezelschap, lekkere trek
en een goed humeur. Dan zorgen wij voor de rest!”, aldus de organisatie Trek.
Oh ja, ze vergeten te vermelden dat je ook een hele dikke portemonnee nodig hebt.
door Peter Kroon