Preuvenemint voor hip en quasi alternatief volk

Foto: trek

Het voor de tweede achtereenvolgende keer in het stadspark gehouden

Food Truck Festival kan, zeker ook door het mooie weer op vrijdag en

zaterdag, een groot succes genoemd worden. Lange rijen voor de ingang,

lange rijen voor de diverse eetstands. Drukte en gezelligheid. Laat

dat maar aan Maastrichtenaren over. Die weten daar  als geen ander mee

om te gaan. Veel bier, veel wijn, veel hamburgers. Kortom: een echte

festivalsfeer, zoals de organisatie beloofde.

Geïnspireerd door het eind vorige eeuw in de alternatieve dancescene

ontstane free festivalidee laten de organisatoren geen kans onbenut om

op het succes van die festivals verder te bouwen. Ruigoord komt naar

je toe, dat idee. Hippe eettenten met hippe mensen – veel baarden en

bloemetjesjurken achter de bar – en alles biologisch en

milieuvriendelijk. Lekkere muziek in combinatie met lekker eten en

lekker weer zorgt bijna onvermijdelijk voor een lekkere sfeer. Dat

moet gezegd worden.

Toch waren er hier en daar, meer dan hier en daar, kritische geluiden

te horen. Sommige mensen, en zeker die met kinderen naar het stadspark

waren gekomen, hielden een lichtelijk en letterlijk nare bijsmaak aan

het Food Truck Festival over. Want waarom hekken om een gratis

festival heen? Waarom uitgebreide controles bij de ingang? Voor de

veiligheid of voor de omzet? Zelf meegebracht eten en drinken,

inclusief plastic flesjes water, werden direct in beslag genomen.

Zonder zuur te doen, want nogmaals het was reuze gezellig, mag wel

vermeld worden dat het Food Truck Festival de prijzen van het elitaire

Preuvenemint evenaart.

Neem een gemiddeld gezin van een vader, moeder en twee kinderen. Vier

hamburgers is vier maal 8 euro. Twee suikerspinnen: 7 euro. Een

rondje in het nostalgische mini reuzenrad: 6 euro. Zes pilsjes en twee

limonade: 20 euro. En dan moest je zelf de biologisch afbreekbare

plastic beker kopen van 2,50 euro, is 10 euro. Neen, geen statiegeld, de

verplichting om deze bekers te kopen was er. Bij elkaar opgeteld: 79

euro….

Somebody is going to get rich. Ok, dat mag. Ondernemerschap wordt

heden ten dage wel gewaardeerd in deze maatschappij. Maar

presenteer het festival dan niet als alternatief en hip. De

organisatie weet elk pr-moment te benutten om te benadrukken dat om een

Free Festival gaat. Lekker chillen met z’n allen. Gratis toegankelijk

voor iedereen. ,,Het enige wat je nodig hebt is leuk gezelschap, lekkere trek

en een goed humeur. Dan zorgen wij voor de rest!”, aldus de organisatie Trek.

Oh ja, ze vergeten te vermelden dat je ook een hele dikke portemonnee nodig hebt.

door Peter Kroon